sunnuntai 22. helmikuuta 2015

Kuka saa edustaa yliopistoa ja miten? (L:n blogiteksti)


Kuka saa edustaa yliopistoa ja miten?
 
Yliopistossa toimivat henkilöt usein edustavat kyseistä instituutiota, muissakin kuin yliopistoon suoranaisesti liittyvisä yhteyksissä. Milloin yliopisto ei hyväksy että sen nimeä käytetään? Liittyykö tämä kysymykseen siitä mitä hyvältä opettajalta, tutkijalta tai asiantuntijalta vaaditaan? Jäin miettimään tätä Jyväskylän kasvatustieteen professorin Tapio Puolimatkan tapauksen kohdalla.
 
Jyväskylän kasvatustieteen professori Tapio Puolimatka on kiistelty hahmo, joka muun muassa kiistää nykyisen evoluutioteorian ja viimeeksi huhtikuussa hän antoi eduskunnalle pyydettäessa lausunnon sukupuolineutraalin avioliittolain vaikutuksista lapsiin, jossa hän kritisoi lakia ja esittää ettei sitä tulisi hyväksyä. Tästä nousi kohu, sillä professori oli käyttänyt viitteitä väärin tai tästä häntä syytetään. Melko poikkeuksellisesti yliopisto teki asiasta tutkintapyynnön mediassa nousseiden kommenttien vuoksi. Sen katsottiin nähtäväksi olevan haitaksi myös Jyväskylän yliopistolle, intituutiolle, jonka nimeä Puolimatka käytti.  
 
Ensinnäkin muutama kommentti kasvatustieteistä. En tunne kovinkaan hyvin, mutta niiden opiskelijoiden kautta, jotka ovat käyneet sukupuolentutkimuksen kursseilla olen havainnut muutamia asioita. Vieläkään ei ole liiaksi sukupuolentutkimuksellista tai sukupuolisensitiivistä näkökulmaa oppiaineessa tai sen sen sisällä. Opiskelijat jotka tulevat vaikkapa opinnäytteidensä kanssa sukupuolentutkimuksellista näkökulmaa etsimään, meiltä toisesta tiedekunnasta, ovat motivoituneita ja hakevat aidosti välineitä sille miten miten ratkaista ja nostaa esille tiettyjä sukupuolittuneita käytäntöjä vaikkapa tulevissa työtehtävissään. Jos näistä opiskelijoista osakaan on ollut Tapio Puolimatkan oppilaana, on opetuksen sisältö sukupuolittuneista asioista varmasta hieman toisin. Puolimatka toteaa ”Itsekriittisen tiedeyhteisön ideahan on se, että kaikkia käsityksiä voidaan korjata.”[1] Luulen että näitä hänen esittämiä näkemyksiä korjaillaan esimerkiksi sukupuolentutkimuksen oppiaineessa;)


[1] http://www.jylkkari.fi/2015/02/vastarannan-professori/
 
Postaan tämän bloggauksen LM:n puolesta vähän etuajassa :).

2 kommenttia:

  1. Tämä on tosi tärkeä postaus ja aihe, jota itsekin miettii. Samanlaista keskustelua käytiin, kun eräs dosentti kommentoi asiantuntijana ymmärtääkseni oman dosentuurialansa ulkopuolisia kysymyksiä. Eihän dosentin nimike (kuten ei professorinkaan tms) tee kenestäkään kaikkien asioiden asiantuntijaa. Itsekään en kommentoisi mitä tahansa sukupuolentutkimuksen alaan liittyvää aihetta mediassa, koska omat tutkimusintressit ovat kuitenkin tarkasti rajattuja. Kenen tehtävä olisi sitten valvoa tällaista? Toimittajien ja muiden tutkijoiden kenties? Vaikea kuvitella, että yliopistolla olisi siihen oikeuksia.

    Sen sanoisin kasvatustieteestä, että kyllä sielläkin on ainakin tutkimustasolla vahvoja kriittisiä ja feministisiä siipiä. Näiden ryhmien tarjoama opetus ei kuitenkaan saavuta kaikkia opiskelijoita, joten siksi onkin tärkeää, että yliopistot tarjoavat sukupuolentutkimusta sivuaineena. Puolimatka on siis oma keissinsä, joka ei minun kokemukseni mukaan edusta kasvatustieteitä yleisesti. :)

    VastaaPoista
  2. Tärkeä aihe ja kysymys. Itse mietin missä määrin nykymedian julkaistahti ja skuuppihakuisuus syövät kriittisyyttä. Ei ole enää harvinaista törmätä toimittajien kirjoittamiin juttuihin, jotka ovat saaneet alkunsa mediassa ja/tai somessa kiertävästä huhusta tai olettamuksesta (esim. kohu sossun maksamista lastenvaunuista). Kuinka hyvin toimittajat jaksavat tai osaavat olla kriittisiä Puolimatkan tapaisten asiantuntijoiden kohdalla? Monesti tuntuu, että kommentti otetaan siltä, joka jo ennestään tiedetään tai joka ensimmäisenä saadaan kiinni tai sitten etsitään tarkoituksella ääripäitä. Olisi hienoa, jos esille pääsisi useammin vaihtoehtoisia näkökulmia tarjoavia asiantuntijoita. Tässä kohtaa on tietysti myös yliopistolla ja akateemisilla osaajilla itsellään myös petrattavaa: kuinka tehdä näkyväksi tehty työ (ja myös itsensä asiantuntijana)?

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.