Se hetki kun ”opettaessa”
syttyy lamppu oman pään päälle. Mieletön tunne, eikä se johtunut pelkästään
juodusta punaviinistä. Paljon tällä kurssilla puhuttu opettaessa oppii ja pitää olla valmis oppimaan itsekin uudestaan ja uutta tuliu toteen viime perjantaina M.A.Nummisen keikan aikana Kerubin vessassa.
Olen auttanut, tukenut ja siten pienimuotoisesti myös
ohjannut (toivottavasti saan tästä myös jonkinmoisen merkinnän) erään kaverini
tyttötyö-aiheista gradua sen eri vaiheissa alkaen tutkimuskysymyksen ja
haastattelukysymysten muotoiluista. Kohta vuoteen ei ole kuulunut mitään, mutta
törmätessäni häneen baarin vessassa satuin kysäisemään miten
menee. Selvisi, että havainnointiaineiston analyysi on hyvällä mallilla, mutta
haastattelujen analyysi jumittaa. Kyselin mitä konkreettisia työvaiheita on jo
tehnyt ja miten ja urkin muutenkin vähän mitä kerätty aineisto on ”alkanut
kertomaan”. Kannustaen rupesin selvittämään haastattelukysymysten ja
tutkimuskysymysten eroa. Kun sitten sain sen oikeastaan sanoiksi,
huomasin itsekin oivaltavani uudelleen
jotain keskeistä ja tärkeää tutkimuksen teosta. Neuvoni oli siis kutakuinkin
seuraavanlainen: ” Unohda haastattelukysymykset (konkreettisesti esim. poista
ne litteroidusta tekstimassasta) ja nosta tutkimuskysymys kärkeen. Haastattelu on vain tapa kerätä
aineisto, jolla vastataan tutkimuskysymykseen. Älä jää roikkumaan haastatteluun
ja kaikkeen sen sisältöön. Osa on taustoittavaa, osa menee roskikseen ja se mikä on tärkeää vastaa tutkimuskysymykseen.”
Molemmat oltiin innostuneita:
sain (omiksi) sanoiksi (vanhan) neuvon, joka helpotti ja huojensi graduntekijää
ja innosti minua opettamiseen, antoi uskoa, että minustakin on muiden
ohjaamiseen.
Kiitos Aino tästä! Hauska oli lukea tuosta lampun syttymisestä. Kirjoitin ja postasin eilen kommentin, mutta kun sitä ei enää täällä näy, niin uudestaan:
VastaaPoistaAsioista jutteleminen ilman sitä edessä olevaa tutkimussuunnitelmaa usein auttaa tutkimuksen tekijääkin hahmottamaan sitä omaa tutkimustaan. Ylipäätään ajattelen, että vaikka kirjoitettuihin sisältöihin keskittyvä seminaarityöskentely on tärkeää, välillä on hyvä keskustella myös ikään kuin yleisemmällä tasolla. Ohjauksessa on tosiaan kyse muustakin kuin sen tekstin kommentoinnista, aina ei tekstiä synny ennen kuin niitä psyykkisiä esteitä on poistettu, kuten Elina Valovirran luennollakin kuulimme.
Ja joskus punaviinikin on pedagogista :).