keskiviikko 8. lokakuuta 2014

Pehmoeläinpedagogiikkaa



Helsingin jakson lähitapaamisessa teimme vierailun käyttäytymistieteellisen tiedekunnan Minerva-torille: ”toiminnallisuutta, aktivoivaa opetusta ja erilaisten teknologioiden opetuskäyttöä tukevaan muunneltavaan oppimisympäristöön” (ks. tarkemmin täältä). Kurssin moodle-keskustelujen perusteella mieleenpainuvin asia vierailussa näyttää olleen pehmokuutioon kätketty mikrofoni. Moni muistelee ihastuksella mikkikuution heittelyä yleisössä. Sitä, miten hauskaan muotoon puettu mikki sai melkein unohtamaan, että kyseessä oli todella mikrofoni. Jotkut ovat kertoneet kokeneensa pehmomikrofonin turvallisuutta tuottaneeksi kapistukseksi. Kun pehmomikkiä piti kaksin käsin sylissä, ei tarvinnut huolehtia minne levottomat kätensä laittaisi ja pehmeä laatikko rintaa vasten toi tavallista turvallisemman fiiliksen esittää kommentteja tai kysymyksiä isossa salissa ja ryhmässä.

Itsekin muistelen pehmomikkiä lämmöllä. Ottaisin sen samantien käyttöön omilla kursseillani. Viime vuosien yliopistopoliittisten kiemuroiden seurauksena opiskelijamäärät ja siten opetusryhmien koot ovat kasvaneet. Samalla on tietenkin kasvanut myös paine massoille suunnattuun opettamiseen, kuten luentosarjoihin. Opettamis- ja oppimiskäsitykset kuitenkin painottavat aiempaa enemmän osallistavaan ja aktivoivaan pedagogiikkaan, myös yliopistossa. Opettajalle ei kuitenkaan ole erityisen helppoa rakentaa esimerkiksi osallistavaa luentoa. Usein suomalaisen peruskoulujärjestelmän läpi käyneet opiskelijat eivät ole siitä aktiivisimmasta ja osallistuvammasta päästä mitä tulee luentotilaisuudessa isossa salissa ääneen puhumiseen. Uskon vakaasti, että pehmomikki toimisi mainiona ilmapiirin vapauttajana ja kielenkantojen avaajana.

Innostuin pehmomikkiasiasta siinä määrin, että tässä päivänä eräänä esitin työyhteisöni lounaskeskustelun yhteydessä ideani pehmoeläinpedagogiikasta. Koska oletettavaa on, ettei Tampereen yliopistoon ihan hetkeen saada pehmomikkiä, voi ottaa käyttöön kotikutoisemmat välineet. Visioin, että seuraavalla vetämälläni luentosarjalla järjestän pehmoeläinpaneelin. Siinä marssitetaan luentosalin eteen joukko pehmoeläimiä, jotka kukin edustavat tiettyä näkökulmaa tai teoreetikkoa luentosarjan teemaan liittyen. Opiskelijat on etukäteen jaettu muutaman hengen ryhmiin ja jokaiselle ryhmälle on annettu oma näkökulma tai teoreetikko, josta käsin ryhmä on etukäteen valmistellut lyhyen puheen. Yksi opiskelija toimii ryhmän äänenä. Paneelin alkaessa yleisö kääntyy panelisteihin päin, kuten tapana on. Ja niin ensin puhuu Tiikeri, jonka jälkeen jatkaa Kirahvi, Karhu, Poro ja niin edelleen. Kun alkupuheenvuorot on pidetty, jatketaan keskustelulla ja väittelyllä.

Ja hupsis, kun yleisön huomio on suuntautunut pehmoeläinpanelisteihin, voi ehkä jopa unohtaa miten jännittävää mikrofoniin isossa salissa puhuminen on. Samalla ehkä tullaan myös kyseenalaistaneeksi tiedon auktoriteetin asemaa. Koska pehmoeläin ei tietenkään puhu eikä tiedä, ei se myöskään voi olla tietäjä ja tiedon auktoriteetti. Ehkä opiskelijoiden huomio on näin siirrettävissä siihen, miten tietäjä on yleisössä oleva ryhmä ja tilanteessa syntyvä tietäminen on luentosarjalle osallistuvien yhdessä tekemää. Mietin, olisikohan laajemminkin paikallaan miettiä, miten ei-inhimillinen voisi toimia välittäjänä tietämisen prosesseissa ja tietämään opettamisessa.

7 kommenttia:

  1. Hanna, vau! Ihan mahtava didaktis-pedagogis-epistemologinen innovaatio :).

    VastaaPoista
  2. Kannatetaan! Mutta - täältä tulee olkapäälläni istuva pehmopiru - mitä sanot niille, jotka ehkä ajattelevat ettei tämä yliopisto ole mikään lastentarha? Vai onko näin ajattelevia edelleen olemassa? Mitä yliopistossa voi tehdä? Onko teillä onnistuneita kokemuksia jonkun leikillisyyden tms. viemisestä yliopisto-opetukseen tai jopa johonkin kokoukseen tai seminaariin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon siis vienyt näitä heiteltäviä palloja ja kierrätettäviä esineitä kierroksiin, ja jonkun verran leikattuja kuvia alkuintroihin. Ja kerran olin työpajassa, jossa annettiin badgeja toisille erilaisista suorituksista (ryhmän nopein/positiivisin/vei eniten eteenpäin yhteistä prosessia/kuunteli toisia/uusia ideoita jne). Se oli kivaa, kun se tapahtui leikillisessä kontekstissa (mutta sen työpajan teema oli pelillisyys juurikin).

      Poista
  3. Ihana idea! Mä olen lapseni kanssa toteuttanut iät ajat sohvannurkka-pedagogiikkaa, jossa kummallakin on eri pehmoeläin kädessä (käsinuket alunperin, mutta muukin käy ), ja nää sit ikäänkuin konfrontoi ja riitelee ja neuvottelee ja on polemisessa suhteessa keskenään nää hahmot, ei suinkaan niitä käsittelevät henkilöt. Olenkin ihan unohtanut koko jutun. Nyt puberteetissahan sille ois erityistä käyttöä (tää kuuluu alunperin yhden tuttavapiirini vanhimmista ja toimivimmista parisuhteista peruskäytäntöihin... ;))

    VastaaPoista
  4. Butler nalle? Vai tiikeri ;) Hauska idea. Tällaisten ideoiden kohdalla sitä tosiaan miettii, kuten Anukin, että mitä jos ihmiset eivät lähde mukaan koska pitävät ideaa lapsellisena tai yliopistoon kuulumattomana? Toisaalta: voisiko ajatella niinkin, että aina joku on vastahankainen, mutta siitä huolimatta voi kokeilla uusia juttuja. Aina nimittäin on myös niitä, jotka lähtevät mukaan kokeilemaan.

    VastaaPoista
  5. Aattelen tästä lastentarhapuuha ei sovi yliopistoon -jutusta tosi yksinkertaisesti. Nimittäin olis vaan hyvä, jos vastalauseita esitettäisiin. Silloin päästäisiin keskustelemaan itse asiasta eli ulossulkemisesta, sen perusteista ja käytännöistä. Ja silloin jos milloin ollaan sukupuolentutkimuksen ytimessä, eiköstä vaan.

    VastaaPoista
  6. Kävin opetusmentelemät kurssilla jossa meidän piti pitää ajatushattuja päässä ja ottaa hatun värinen rooli itsellemme. Se meni suurilta osin nauruksi ja oli hieman epäileväinen olo. Mutta kun tarpeeksi hyvin argumentoi miksi menetelmää käytetään, se suhtautuminen että mitäs leikkiä tämä on voi hälventyä myös.

    Minusta pehmoeläin-juttu on mainio! Ja Hanna O:n pointti tukee miksi sitä kannattaa kokeilla.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.