maanantai 20. lokakuuta 2014

Roosalta: Keskustelu feministisessä pedagogiikassa

Feministiseen pedagogiikkaan yhdistetään vahvasti vuorovaikutuksellisuus ja dialogin luominen. Näiden tavoitteena on sekä poistaa hierarkia opettajan ja opiskelijan väliltä sekä luoda uutta, yhteisesti tuotettua, tietoa. Suurin osa tämänkin kurssin opiskelijoista varmastikin kokee, että  vuorovaikutuksellisuus on tavoittelemisen arvoinen opetusmuoto. Ja samaa mieltä olen itsekin. Samaan aikaan kurssilla käytyjen keskustelujen yhteydessä on tullut esiin esimerkkejä, jotka hankaloittavat tämän vuorovaikutuksellisuuden näkemistä täysin positiivisena opetusmuotona.

Yksi esimerkki on pariin otteeseen linkitetty artikkeli, joka käsittelee sitä, onko ujoilla ihmisillä tilaa akatemiassa (http://www.timeshighereducation.co.uk/features/no-place-for-introverts-in-the-academy/1/2015836.article). Artikkelin mukaan keskustelu ja puheenvuorojen käyttäminen yhdistetään usein oppimiseen ja niistä on tullut eräänlaisia performatiivisia oletuksia tai odotuksia. Tällaisessa kontekstissa ei näyttäisi olevan tilaa ujolle opiskelijalle, joka oppii muuan muassa aktiivisesti kuuntelemalla, muistiinpanoja kirjoittamalla tai jopa ajattelemalla.

Toinen keskusteluissa esille tullut esimerkki on tilan (epätasa-arvoinen) ottaminen keskustelun aikana. Osa opiskelijoita saattaa ottaa tilaa esimerkiksi voimakkaan luonteensa vuoksi, mutta keskusteluissamme ilmeni myöskin sukupuolen merkitys: naisvoittoisilla kursseilla miehet saattavat ottaa suhteessa paljon enemmän tilaa kuin naiset, vaikka kaikilla olisi varmasti kiinnostavia ja tärkeitä huomioita.

Näiden esimerkkien esiin tuomisen tarkoitus ei tietenkään ole väittää, ettei vuorovaikutuksellisuus ja keskustelu olisi hyödyllisiä feministisen pedagogiikan muotoja. Tarkoituksena on pikemminkin osoittaa, että myös feministinen opetus voi olla paikoitellen puutteellista ja että tämän puutteellisuuden tiedostaminen ja siitä keskusteleminen, esimerkiksi tämän kurssin puitteissa, on tapa edistää ja uudistaa feministisestä pedagogiikasta entistä tasa-arvoisempi ja erilaisuuden huomioon ottavampi pedagogiikan muoto.


-Roosa-

4 kommenttia:

  1. Roosa, olet ihan oikeassa. Feministisessäkin pedagogiikassa on toki puutteita, ja vaikka periaatteessa esimerkiksi tuo kuvaamasi ongelma tiedostetaan, käytännössä tilanne voi olla toinen. Olen itsekin lueskellut mielenkiinnolla noita juttuja akatemiassa oletetusta ekstroverttiydestä ja tunnistan ongelmat myös omilta kursseiltani. Fempedassa on kehitelty puhetilaa tasa-arvoistavia keinoja, kuten FRT:n kierros, jossa jokainen vuorollaan saa puhua (tai olla hiljaa) tietyn ajan, esim. yhden minuutin. Näin taataan, että jokainen pääsee ääneen. Näen myös verkko-opetuksen puhetilan tasa-arvoistajana, ainakin periaatteessa.

    VastaaPoista
  2. Olin hiljakkoin Intiassa Hyderabadissa Women's Worlds-konffassa, jonne oli saatu houkuteltua suuri määrä oman yliopiston opiskelijoita osallistujiksi. Oli aika hurja nähdä, kuinka paljon ja helposti miesopiskelijat saivat ja ottivat tilaa, välillä tuntui että paneelien puheenjohtajat näkivät vain heidät. Naisopiskelijat viittoivat myös, mutta heitä ei huomattu. Siinä kohdassa oli hyvä huomata olevansa Strong Nordic Woman, ja sanoa ääneen session puheenjohtajalle, että ei tämä peli nyt vetele kertakaikkiaan. Mutta aika useinhan sitä itsekin vaikenee, eikä (uskalla?) puuttua epätasa-arvoiseen tilan jakamiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huh heijaa miten väsyttävä ja varmaan ikävän yleinen tilanne! Mua jäi kiinnostamaan, että miten tilaisuus eteni siitä kun SNW (strong nordic woman) teki intervention? Pystyttiinkö keskustelua jatkamaan suht rakentavassa hengessä?

      Poista
  3. Kiitos blogitekstistä ja artikkelilinkistä! Artikkelista tuli mieleen, että vaikka tunteet ja kokemukset omasta toiminnasta ja sen seurauksista ovat tietty tärkeitä, ammatillisen menestymisen arvioinnissa voi olla hyvä pitää mukana myös materiaalinen näkökulma. Artikkelin kirjoittaja ei ollut opiskeluissaan juurikaan puhua pukahtanut, mutta on ilmeisesti päässyt etenemään tiedeurallaan professoriksi asti. Tästä näkökulmasta katsottuna puhumattomuus ei ole ainakaan hänelle muodostunut esteeksi tutkimuksen kentällä.

    Huomioni kiinnittyi artikkelin alkuosaan, jossa kirjottaja toteaa oppineensa vetämään itsevarman professorin roolia työssään. En osaa tulkita tekstistä sitä, näkeekö artikkelin kirjoittaja tämän jotenkin isoksi vääryydeksi tai epäoikeudenmukaisuudeksi. Minussa se herätti vähän suivaantuneen ajatuksen siitä, että kyllähän ihan kaikissa työtehtävissä yliopistomaailmassa ja sen ulkopuolella on asioita, jotka eivät heti ensi alkuun tunnu luontevilta ja joiden eteen täytyy vähän ponnistella. Ei kai ihmisten monimuotoisuuden huomiointi voi tarkoittaa sitä, että kaikki työtehtävät tulee räätälöidä jokaiselle juuri sellaisiksi, että ne sopivat just eikä melkein kunkin sen hetkiseen omakuvaan.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.