Luennoilla
pysähtyminen voi olla myös opettajalle itselleen hankalaa. Luokan edessä,
monien silmäparien katseen kohteena oleminen voi olla kiusallista, vaikeaa. Jos
ei jatkuvasti höpötä jotakin ja näytä kalvoja ja suhaa, niin on myös
mahdollista, että se näyttäytyy epävarmuutena. Että suunnitelmallisuus puuttuu,
kun väliin jää ”turhia” taukoja.
Rauhallisesti
etenevä ja välillä pysähtelevä opetus on itselleni sellaista mihin pyrin. En
näe järkeä siinä, että luennolla vain ”kaadetaan” tietoa niskaan, aika harva
lopulta jaksaa sellaista kuunnellakaan. On tietysti otettava huomioon
esimerkiksi osallistujamäärä, mutta itselläni on nyt tässä sen verran pokkaa,
että väitän, että spt-opinnoissa harvoin - jos koskaan - tietoa vain siirretään
automaatiolla. Tilaa omalle ajattelulle on ja siihen jopa kannustetaan. Näin
jälkikäteen ajattelen, että olisin voinut avata omia ajatuksiani tällaisesta
lähestymisestä opettamiseen myös kurssilaisille, mutta ehkä tärkeämpää on
kuitenkin se, että pohdin ja perustelin itselleni, miksi toimin niin kuin
toimin.
Opettajaksi
oppiminen on käynnissä. Ei kiireellä, vaan hitaasti mutustellen ja käytännön
kautta.
Ihan mahtavaa, kiitos Jenny! Kun tuon otsikon luin niin tuli heti fyysisesti paha olo, sellainen, että apua, mitä mä olen nyt unohtanut, kääk, paniikki. Ja sitten se juttu käsittelikin ihan päinvastaista asiaa, kiireettömyyteen ja pysähtelemiseen kannustamista. Niin tärkeää!
VastaaPoistaOn ihan totta mitä sanot, että opettajalla on usein tarve puhua pöpöttää ja suoltaa tietoa, ja silloin ei jää kenellekään aikaa ajatella. Muistan omilta opiskeluajoiltani (piirtoheitinajalta!) senkin, että opettajille sai koko ajan olla huomauttamassa, että nämä vaihtavat kalvoja liian nopeasti. Siitä tulee kaikille ahdistunut olo, eikä välttämättä ihan hirveän hyvin kannusta oppimaan, jos yrittää vain kynä viuhuen kirjoittaa kaiken ylös.
Kannustankin sua jatkamaan kiireetöntä ja pysähtelevää opetusta. Ehkä on totta, että kannattaa opiskelijoillekin kertoa, miksi luokassa istutaan vielä "suorittamisen" jälkeenkin. Oppiminen vie aikaa.
Hyvä kirjoitus Jenny! Nykyään opetustilanteessa ei varmaan (en tiedä?) enää olekaan tuollaista Tuijan mainitsemaa kalvoesimerkin tuomaa opettajan havahduttamista hänen mahdollisesta turhasta kiiruhtamisestaan. Tosin ilokseni opetushavannointia tehdessäni näin melkein kaikilla vielä paperia ja kynät, jee! Nykyisin opiskelijat kysyvät, tulevathan diat myös nettiin. Sinänsä hyvä, voivat sitten kiireettömästi kotona perehtyä, tosin myös kiireeseen vedoten kadota luennolta takavasemmalle, kun "kaiken" tiedon saa sitten netistäkin...
VastaaPoistaJoo, kiire on kyllä usein läsnä omassakin elämässäni. Kuitenkaan kiirehtiminen ei välttämättä yhtään helpota asiaa. Asioiden miettiminen rauhassa ja hetken "aivoton" möllötyskin saattaa johtaa siihen, että asioiden tärkeysjärjestys kristallisoituu ja jotkut asiat, jotka aiheuttavat kiirettä voikin jättää kokonaan pois listalta. Tietysti on niinkin, että toisinaan sitä jumahtaa vähän liikaakin kiireettömään pohdiskeluun...ainakin omilta opiskeluajoilta muistan, että välillä saattoi voida ihan pahoin niiden "syvällisten" kahvipöytäkeskustelujen jälkeen (liikaa kahvia?). Niin mukavaa kuin keskusteleminen olikin, olisi toivonut, että olisi saanut itseään niskasta kiinni ja kiirehdittyä tekemään jo jotain muuta.
VastaaPoista