tiistai 27. tammikuuta 2015

Kiire!

Minua mietityttää kiire. Opettajilla on kiire, opiskelijoilla on kiire. Entä jos opetustilanteessa ottaa ja pysähtyy hetkeksi? Asia konkretisoitui hyvin viimeisen kurssini yhteydessä, kun kurssipalautteessa opiskelija pohti sitä, miksi pidin heitä luokassa aikataulun mukaisesti, vaikka ”asiat oli jo käsitelty”. Tein sen harkitusti, yhdenlaisena pedagogisena valintana. Ajattelen nimittäin, että on opiskelijoiden etu, jos asioita saa aina välillä pohtia ihan rauhassa. Että voisi harkita ja miettiä. Ehkä jopa kysyä vielä jotakin.
                                             
Luennoilla pysähtyminen voi olla myös opettajalle itselleen hankalaa. Luokan edessä, monien silmäparien katseen kohteena oleminen voi olla kiusallista, vaikeaa. Jos ei jatkuvasti höpötä jotakin ja näytä kalvoja ja suhaa, niin on myös mahdollista, että se näyttäytyy epävarmuutena. Että suunnitelmallisuus puuttuu, kun väliin jää ”turhia” taukoja.

Rauhallisesti etenevä ja välillä pysähtelevä opetus on itselleni sellaista mihin pyrin. En näe järkeä siinä, että luennolla vain ”kaadetaan” tietoa niskaan, aika harva lopulta jaksaa sellaista kuunnellakaan. On tietysti otettava huomioon esimerkiksi osallistujamäärä, mutta itselläni on nyt tässä sen verran pokkaa, että väitän, että spt-opinnoissa harvoin - jos koskaan - tietoa vain siirretään automaatiolla. Tilaa omalle ajattelulle on ja siihen jopa kannustetaan. Näin jälkikäteen ajattelen, että olisin voinut avata omia ajatuksiani tällaisesta lähestymisestä opettamiseen myös kurssilaisille, mutta ehkä tärkeämpää on kuitenkin se, että pohdin ja perustelin itselleni, miksi toimin niin kuin toimin.

Opettajaksi oppiminen on käynnissä. Ei kiireellä, vaan hitaasti mutustellen ja käytännön kautta.

3 kommenttia:

  1. Ihan mahtavaa, kiitos Jenny! Kun tuon otsikon luin niin tuli heti fyysisesti paha olo, sellainen, että apua, mitä mä olen nyt unohtanut, kääk, paniikki. Ja sitten se juttu käsittelikin ihan päinvastaista asiaa, kiireettömyyteen ja pysähtelemiseen kannustamista. Niin tärkeää!
    On ihan totta mitä sanot, että opettajalla on usein tarve puhua pöpöttää ja suoltaa tietoa, ja silloin ei jää kenellekään aikaa ajatella. Muistan omilta opiskeluajoiltani (piirtoheitinajalta!) senkin, että opettajille sai koko ajan olla huomauttamassa, että nämä vaihtavat kalvoja liian nopeasti. Siitä tulee kaikille ahdistunut olo, eikä välttämättä ihan hirveän hyvin kannusta oppimaan, jos yrittää vain kynä viuhuen kirjoittaa kaiken ylös.
    Kannustankin sua jatkamaan kiireetöntä ja pysähtelevää opetusta. Ehkä on totta, että kannattaa opiskelijoillekin kertoa, miksi luokassa istutaan vielä "suorittamisen" jälkeenkin. Oppiminen vie aikaa.

    VastaaPoista
  2. Hyvä kirjoitus Jenny! Nykyään opetustilanteessa ei varmaan (en tiedä?) enää olekaan tuollaista Tuijan mainitsemaa kalvoesimerkin tuomaa opettajan havahduttamista hänen mahdollisesta turhasta kiiruhtamisestaan. Tosin ilokseni opetushavannointia tehdessäni näin melkein kaikilla vielä paperia ja kynät, jee! Nykyisin opiskelijat kysyvät, tulevathan diat myös nettiin. Sinänsä hyvä, voivat sitten kiireettömästi kotona perehtyä, tosin myös kiireeseen vedoten kadota luennolta takavasemmalle, kun "kaiken" tiedon saa sitten netistäkin...

    VastaaPoista
  3. Joo, kiire on kyllä usein läsnä omassakin elämässäni. Kuitenkaan kiirehtiminen ei välttämättä yhtään helpota asiaa. Asioiden miettiminen rauhassa ja hetken "aivoton" möllötyskin saattaa johtaa siihen, että asioiden tärkeysjärjestys kristallisoituu ja jotkut asiat, jotka aiheuttavat kiirettä voikin jättää kokonaan pois listalta. Tietysti on niinkin, että toisinaan sitä jumahtaa vähän liikaakin kiireettömään pohdiskeluun...ainakin omilta opiskeluajoilta muistan, että välillä saattoi voida ihan pahoin niiden "syvällisten" kahvipöytäkeskustelujen jälkeen (liikaa kahvia?). Niin mukavaa kuin keskusteleminen olikin, olisi toivonut, että olisi saanut itseään niskasta kiinni ja kiirehdittyä tekemään jo jotain muuta.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.