Minulla on nyt takanani kuukausi elämistä Viron kauniissa,
historiallisessa ja sopivan pienessä yliopistokaupunki Tartossa, jossa vietän
perheeni kanssa tämän kevään. Aloitimme asettumisen uuteen kotikaupunkiin
kolmen viikon mittaisella intensiivikielikurssilla, jolla joka arkipäivä
opiskeltiin viron kieltä kolme tuntia opettajan johdolla ja iltapäivällä
kurssiin kuului vapaa-ajan kulttuuriaktiviteetteja kansantanssin opettelusta
museokierroksiin.
Olen siitä onnellisessa asemassa, että olen täällä päässyt
heti soveltamaan oppimaani arjen kohtaamisissa. Oppituntien välissä olevalla
tauolla kipaisimme kadun ylitse kohvik Werneriin pyytäen „Mulle kohv ja
seenepirugas, palun“. Iltapäivällä haen lapsen päivähoidosta ja hoitaja, joka
puhuu ainoastaan viroa kertoo heidän syöneen hommikul kaeraputru, lõuna ajal
hernesuppi ja õhtul võileib piimaga. Luen horoskoopit Postmees-lehdestä,
kuuntelen paikallisia radiokanavia ja yritän käyttää uutta kieltä niin paljon
kuin mahdollista - olen pettynyt aina silloin kun tarjoilija vaihtaa englantiin
tai suomeen(!). Oli mukavaa tavata samat naamat joka aamu ja huomata kaikkien
kehittyminen ja oppiminen. Kun olimme paikalla samalla porukalla samaan
kellonaikaan joka päivä, asetuimme uuteen ympäristöön ja saimme varmasti paremmin
elämänrytmistä kiinni sen sijaan, että olisimme käyttäneet tämän kolmen viikon
intensiiviajan vain kaupungin ihmettelyyn ja haisteluun itsenäisesti.
Intensiivikurssin, noh se intensiivisyys, ja tiettyyn
aiheeseen tiiviisti paneutuminen, antaa PALJON, mutta riskinä on
intensiivijaksosta uupuminen ja opitun työntäminen taka-alalle. Nyt kaksi
viikkoa omia töitä (suomeksi) tehtyäni, tuntuu kuin jo opittu sanavarasto olisi
kadonnut mielestä ja jännittää kuinka ensi viikolla alkavalla II-kielikurssilla
pärjään. Ja intensiivioppimiseen tottuneena, mietin ennen kaikkea sitä, kuinka
jatkossa osaan opiskella, kun oppitunteja on vain kahdesti viikossa.
Heitänkin teille kysymyksen, miten intensiivikurssi toimii
yliopistokontekstissa parhaiten? Esimerkkini intensiivisestä uuteen ympäristöön
hyppäämisestä tiiviin kielen ja kulttuurin opiskelun myötä on toisenlainen
rutistus kuin monien teoreettisten akateemisten sisältöjen imeminen lyhyessä
ajassa. En ole koskaan opettanut intensiivikurssilla, mutta olen ollut opiskelijana
muutamilla intensiivikursseilla yliopistourani aikana. Monesti ne ovat olleet sukupuolentutkimuksen
kursseja, ja niiden kohdalla on usein kyse siitä, että kurssia pitää vieraileva
opettaja, jonka vuoksi aikataulu on niin tiukka. Sellaisissa tilanteissa on itselleni
ollut parasta, mikäli opittua on päässyt käyttämään samoin tein esimerkiksi
kurssin tehtäviin soveltaen, ettei opittu tieto ole hukkunut intensiivisen väsymyksen
alle.
Myös tämä fempeda-kurssimme on intensiivikurssi, sen
jakautuessa tiiviisiin työskentelyjaksoihin. Meidän opiskelijoiden kokemus on
mielestäni ollut juurikin edellä mainitsemani kaltaista: olemme oppineet paljon
lyhyessä ajassa, mutta kaiken sulattaminen vie oman aikansa.
Millaisia kokemuksia teillä on intensiivikursseista, niiden
opettamisesta ja sellaisella oppimisesta? Löytyykö feministisestä
pedagogiikasta erityisiä välineitä intensiivikurssin vetämiseen?
Hei! Kivaa kuulla Tarton kuulumisia! Minullakaan ei ole kokemusta intensiivikurssin opettamisesta mutta opiskelijana olen niistä tykännyt. On kivaa pystyä keskittymään yhteen asiaan kerralla verrattuna siihen, että pitää jotain kurssia ajatuksissa ja aikatauluissa esim. pari kuukautta. Intensiivikurssi yleensä onnistuu tosiaan vielä paremmin, jos siellä opittua voi heti soveltaa esim omassa seminaarityössä tai vaikka väitöskirjassa. Uuvuttavia tosiaan kurssit ovat, eikä niitä peräjälkeen jaksaisi kyllä. Jos kuvitteellisen opettajan näkökulmasta vielä tuumin asiaa, niin ehkä intensiivikurssi olisi siitä kiva, että siinä pystyisi korvamerkitsemään tietyn ajan omasta työajastaan kurssille, paremmin ehkä kuin jos opetus olisi hajautettu koko lukukaudelle tms. Kurssi olisi ns. paketissa nopeammin :)
VastaaPoistaTärkeitä pohdintoja kurssin opetusmuodoista ja kestosta ja valintojen vaikutuksesta oppimiseen ja opettamiseen, hyvä Aino ja myös Heini.
VastaaPoistaJa ooh, Tartto ja Werner, ihania paikkoja... Kivaa oleskelua siellä jatkossakin, Aino!
Ajattelen, että intensiivikurssin intensiivisyyttä helpottaa, jos sitä ennen on pieni orientoitumisosio ja kurssin jälkeen reflektointiosio. Muistaakseni Tuija veti aikoinaan Hilma-lehtorina vähän tuohon tyyliin jotakin kurssia?
VastaaPoista