Puhuimme tietenkin myös itsestämme ja siitä, mitä teemme
kotimaissamme. Opettamisesta puhuin esimerkiksi delhiläisessä yliopistossa
opettavan Mamathan kanssa. Hän oli aivan järkyttynyt siitä, että olen lehtorin pesteissäni
opettanut hyvinkin kolmea tai neljää kurssia lukukaudessa. Pohjoisamerikkalainen
Bridget taas kertoi, että väiteltyään hän sai armollisesti lyhyen pestin, jossa
joutui tekemään päivät, illat ja viikonloput opetusta valmistelevaa työtä. Arki
ei mitenkään riittänyt kaikkeen siihen, mitä häneltä alipalkatussa pätkätyössä
vaadittiin. Lopulta hänet kuitenkin vakinaistettiin, eli orjana raataminen
kannatti tässä tapauksessa. Opettamista sivuttiin myös aamiaispöytäkeskusteluissa yliopiston lukukausimaksujen vaikutuksista ja siitä, miten niiden välttämisestä vallitsi tasa-arvoiseen koulutukseen ja luokkaerojen tasoittamiseen pyrkivässä Tanskassa konsensus, ja pubissa miettiessämme sitä, mitä opettajan oletetaan paljastavan itsestään ja henkilökohtaisesta elämästään yliopistossa.
Pariinkin otteeseen keskusteltiin feminismistä.
Kaksi konferenssin miehistä ilmoitti olevansa feministejä, ja aika moni
nainenkin tunnusti olevansa feministejä, mutta tuskin kuitenkaan enemmistö. Paikalla oli aiheen huomioiden ehkä
yllättävänkin paljon niitä, joiden mielestä feminismiä ei enää tarvita, tai
joiden mielestä sukupuolella ei ole merkitystä ainakaan länsimaissa. (Hekään
eivät tosin väittäneet sukupuolten tasa-arvon jo saavutetun, kun puhuttiin siitä, miten Intiassa jokaista tuhatta poikalasta
kohden syntyy vain 940 tyttövauvaa sikiöiden sukupuoliseulonnan takia, ja
tyttöjen määrä on jopa vähenemään päin!)
Kahvitauolla tulin kertoneeksi, että olen paraikaa opettamassa
feministisen pedagogiikan kurssia. Yksi niistä feministeiksi tunnustautuneista,
naisista, eteläafrikkalainen pitkän linjan kirjallisuudentutkija, reagoi
spontaanisti yhtä aikaa hämmästyen ja innostuen: ”Feminist pedagogy – what a
wonderful subject to teach!” Hän ei ollut selvästikään tullut ajatelleeksi,
että olisi edes olemassa feminististä pedagogiikkaa, saati että sitä voisi
opettaa, vaikka oli itse opettanut kirjallisuutta ja nimenomaan feminististä
kirjallisuutta useamman vuosikymmenen ajan.
Tuo kommentti ja koko Oxfordin konferenssi sai minut taas
kerran tuntemaan itseni todella etuoikeutetuksi. Että olen saanut tytöksi
synnyttyänikin käydä koulua ja opiskella ja saanut lukea ja opettaa itseäni
kiinnostavia aiheita, esimerkiksi naistutkimusta ja sukupuolentutkimusta. Että
voin pyrkiä työssäni feministisen tutkimuksen tekijänä ja opettajana emansipatorisiin
ja valta-asemia kyseenalaistaviin, tietoisen poliittisiin päämääriin. Että saan opettaa innostuneita, fiksuja ja kriittisiä ihmisiä. Että saan reflektoida
opetustani muiden feministisestä ajattelusta kiinnostuneiden kanssa. Ja että
nyt saan olla mukana kurssilla, jossa meitä feministisestä pedagogiikasta
kiinnostuneita on eri puolilta Suomea ja kaikista yliopistouran vaiheista.
Olen eteläafrikkalaisen kollegani kanssa ihan samaa mieltä
siitä, että feministisen pedagogiikan tekeminen ja opettaminen on ihanaa! Kriittisyyttä ja feministiseen pedagogiikkaan liittyviä problemaattisia
aspekteja mitenkään väheksymättä haluan - vielä konferenssin jälkeisessä flowssa - jakaa kanssanne tämän hyvän fiiliksen. Tänään haluan olla yksinkertaisesti iloinen
ja tyytyväinen siitä, että feminististä pedagogiikkaa on, ja että me yhdessä
voimme kehittää sitä eteenpäin.
tuija
P. S. Häpeämätöntä mainostusta: mainitsemani konferenssi oli
Interdisciplinary.netin järjestämä. Sama pulju järjestää vuosittain monia
muitakin konferensseja enemmän tai vähemmän feministisistä aiheista, kuten nyt
vaikka interkulttuurisuudesta, monstereista ja hirviöistä, digitaalisista
muistoista, traumasta ja ties mistä. Tsekatkaa, osallistukaa!
Konferenssipaikatkaan eivät ole pahimmasta päästä: Oxford, Praha, Lissabon…
Kiitos tästä! Ihanaa että aina aika ajoin edes on flow-tila! Mä sain lopulta uusittua googletilini ja tunnarini ja pääsin tänne taas. Puhuttiin Utrechtissa, että ensi kesän Lapissa järjestettävässä Sex and Capital- konffassa voisi hyvin olla myös näitä peda-teemoja mukana. Yksi sikäläinen kollega alkoi kehitellä ideaa biggsiläisen kosntruktiivisen linjakkuuden ja sukupuolentutkimuksen opettamisen yhtymäkohdista esimerkiksi. Ehkä tämä oikeasti on aihe, jolla on vielä niin sukupuolentutkimukselle kuin yliopistopedagogiikallekin paljon annettavana.
VastaaPoistaKiitos Aiska! Peda-kysymykset voivat liittyä minusta ihan keskeisesti tuon Lapin konferenssin teemoihin.
VastaaPoistaItse tuossa kirjoituksessa yritin viritellä jo Turun lähijakson teemoja eli affektiivisuutta ja oppimiseen liittyvää emotionaalisuutta - hyvässä ja pahassa.
Hyvin viritelty, Tuija, keveys ja tyytyväisyys välittyi tännekin asti. Ja pitää tsekata tuo ehdottomasti tuo konferenssi!
VastaaPoistaKuulostaa hyvältä jos Sex and Capital-konferenssissa käsitellään fempeda-asioita. Yo-pedakurssilla olen maininnut fempedasta eivätkä kaikki ole olleet tietoisia että sellaista on.
VastaaPoista