maanantai 6. lokakuuta 2014

Puhumisen pakko ja oppimisen mittaaminen

Haluaisin virittää keskustelua yliopisto-opetukseen liittyvästä puhumisen pakosta. Helsingin yliopiston Tutkijakollegiumissa työskentelevä Katariina Mäkinen linkitti Facebookissa tosi mielenkiintoisen tekstin, jossa pohdittiin sitä, miksi akateemisissa piireissä puhetta arvostetaan enemmän kuin kuuntelemista ja "oppimistakin" saatetaan pyrkiä mittaamaan pyydettyjä puheenvuoroja laskemalla sen sijaan, että arvostettaisiin hiljaisuudessa tapahtuvia oppimisprosesseja. Jos aihe kiinnostaa, lukekaa tämä Bruce McFarlanen teksti "No place for the introverts in the academy?" ja kommentoikaa - tai miettikää hiljaa mielessänne :)

http://www.timeshighereducation.co.uk/features/feature-no-place-for-introverts-in-the-academy/2015836.article

2 kommenttia:

  1. Huomasin vasta, että Moodlessa tuohon samaan artikkeliin onkin jo viitattu ja siitä keskusteltu, hieno homma! Mutta keskustelua saa mielellään jatkaa täälläkin.

    VastaaPoista
  2. Olipas Bruce McFarlanen teksti virkistävää luettavaa. Siinä on monta pointtia, joita en olisi itse uskaltanut sanoa ääneen (HAHAHA).

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.