Haluaisin virittää keskustelua yliopisto-opetukseen liittyvästä puhumisen pakosta. Helsingin yliopiston Tutkijakollegiumissa työskentelevä Katariina Mäkinen linkitti Facebookissa tosi mielenkiintoisen tekstin, jossa pohdittiin sitä, miksi akateemisissa piireissä puhetta arvostetaan enemmän kuin kuuntelemista ja "oppimistakin" saatetaan pyrkiä mittaamaan pyydettyjä puheenvuoroja laskemalla sen sijaan, että arvostettaisiin hiljaisuudessa tapahtuvia oppimisprosesseja. Jos aihe kiinnostaa, lukekaa tämä Bruce McFarlanen teksti "No place for the introverts in the academy?" ja kommentoikaa - tai miettikää hiljaa mielessänne :)
http://www.timeshighereducation.co.uk/features/feature-no-place-for-introverts-in-the-academy/2015836.article
Feminististä yliopistopedagogiikkaa 2014-2015 -kurssin blogissa mietitään feminististä opettamista, jaetaan kokemuksia, fiiliksiä ja vinkkejä ja havainnoidaan maailmaa, yliopistoa ja omaa ja muiden opetus- ja ohjaustyötä feministis-pedagogisten silmälasien läpi. Kaikki feministisestä pedagogiikasta kiinnostuneet ovat tervetulleita lukemaan pohdintoja. Kirjoittamis- ja kommentointimahdollisuus on rajattu Hilma-yliopistoverkoston järjestämän kurssin opiskelijoille.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Huomasin vasta, että Moodlessa tuohon samaan artikkeliin onkin jo viitattu ja siitä keskusteltu, hieno homma! Mutta keskustelua saa mielellään jatkaa täälläkin.
VastaaPoistaOlipas Bruce McFarlanen teksti virkistävää luettavaa. Siinä on monta pointtia, joita en olisi itse uskaltanut sanoa ääneen (HAHAHA).
VastaaPoista